fredag 2 mars 2012

Guldstund -Lchf frukost!



Har precis avnjutit en supergo frukost! Jag har blivit LCHFare efter många år av jakt på kalorier!

Under ett års tid har jag ratat LCHF. Tyckte att det verkade helt galet! Men efter att min läkare rekommenderat mig att prova LCHF så bestämde jag mig för att våga trotsa min rädsla. Läkaren frågade mig faktiskt. Är det för att du har gallbesvär som du är rädd för fett. Eller är det allmän fett rädsla. Då svarade jag att det var att jag var orolig för att få ont i gallan. Men väl hemma så insåg jag att jag var akut fetträdd!.

Han sa- Anna du måste äta fett. Hela mitt liv har jag jagat kalorier och varit oerhört fetträdd! Efter en dag av ångest, så bestämde jag mig för att tillsätta fett i min mat. När jag bytte ut mjölken mot grädde stod jag och skakade på huvudet. Ska jag dricka grädde i kaffet. Men efter ett par dagar var min fetträdsla borta.

LCHF är en sund livsstil. Man häller inte i sig fett. Utan äter fett på ett balanserat och bra sätt. Vi behöver inte kolhydrater för att få energi. Där är bara en myt. Utan fett fungerar precis lika bra som bränsle.

Jag har valt bort socker och mjöl, och det är inga som helst problem. Anledning till det är att kolhydraterna som finns i  påverkar insulinet i kroppen. Jag har alltid haft problem med ett svajigt blodsocker. Nu när jag inte äter produkter som triggar insulinet i kroppen så får jag inga mer blodsocker fall. Det är underbart för det har verkligen varit ett handikapp för mig!

Det finns naturliga sötningsmedel som man kan ersätta socker med ifall man vill ha nått sött. De hittar ni ex här.  Är jag sugen på bröd så går det utmärkt att baka på ex mandelmjöl, linfrö mm. Här kan ni hitta receptet på brödet som jag bakat!

På kostdoktorn kan du läsa mer vad LCHF är ! Om du har frågor googla på dina frågor. Det har jag gjort och hittat jätte bra svar. Den här bloggen är också riktigt bra!

Japp det var lite från mitt liv.

Ha det så gott/Anna!

7 kommentarer:

  1. Härligt Anna!!!
    Nu behöver jag ju inte leta som en galning på nätet efter alla goa recept eftersom du kommer samla dom här. Underbart!! Kram Rosr-Mari

    SvaraRadera
  2. Aha, byter du spår Anna??? ;)
    Kramar Kicki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Byter spår, nu förstår jag inte riktigt!!

      Lchf sen feb förhoppningsvis forever..
      kram

      Radera
    2. Jag menar från inredningsstylist till matkreatör och viktcoach Anna....:)
      Kramar

      Radera
  3. Vad rolig att höra att dina blodsockerfall är borta :). Är så glad för din skull :).

    Ska bli spännande att se vad du gör för något smaskigt till helgen när jag kommer förbi.

    SvaraRadera