torsdag 20 september 2012

Kantarellsoppa och frallor!

Vilket höstrusk! Då passar en värmande soppa väldigt bra!

Jag kan inte säga några exakta mått men har i!

Trattkantareller ca 7 dl
I lök
Vatten ca 1 liter
Ca 2-3 dl grädde
Buljongtärning 1-3 använder höns eller kyckling
1 st crème bonjour kantarellost
Toppar med en klick crème fraish!

Bryn svamp och lök tillsätt 1 buljongtärning, och allt utan grädde och ost! Låt det puttra några minuter! Häll sedan på grädde och ost! Puttra lite till, smaka av! Tillsätt peppar, salt + buljong tills du är nöjd med smaken!
I dag när jag gjorde soppan hade jag purjolök i, det funkade, men är helt klart goare med gullök!

Frallorna:

3 dl mandel mjöl
1/2 dl linfrö
1/2 dl solrosfrön
1 1/2 dl grädde
3 ägg
1 1/2 dl riven ost
Lite salt
1 1/2 tsk bakpulver
2 msk fiberhusk

Vispa äggen pösigt
Rör i resten av produkterna!
Låt svälla ca 5 min

Forma till ca 8 frallor! Bra tips är att ha våta händer när man formar!

In i mitten av ugnen ca 20 min på 175 grader!

Riktigt goa måste jag säga! Och väldigt enkla och snabba och göra!
Det gillar jag!
Ha det så gott/Anna!

8 kommentarer:

  1. Fy sjutton va gott! Det ska jag prova till helgen. Ska ju bli regn o rusk i våran del av landet :S Kram Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är ursmarrigt..gillar man svampbuljong så kan man ta det. Men jag har skippat det då jag ej tål champinjoner konstigt nog!
      Kram

      Radera
  2. Mm, så gott med svampsoppa! Och du har så rätt, riktig höstmat! :)
    Ha en härlig torsdag!
    / Sonja

    SvaraRadera
  3. Mmm vad gott! Jag har massor med kantareller och trattisar i frysen! Så jag måste nog se till att göra lite soppa :)

    Kram C

    SvaraRadera
  4. om jag nu kunde hitta lite svamp i skogen så hade jag gjort denna men svampögon det har jag inte :((

    SvaraRadera
  5. Oh, vad gott din mat låter! Riktigt avundsjuk på er alla som har svamp och som har tid och möjlighet att plocka svamp! Recept på frallorna sparar jag direkt!
    Ha en fin kväll!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
  6. Along these lines, this one is presumably THE most secure item to utilize on the off chance that you need to develop longer and more full lashes. There is likewise the way that it doesn't just animate eyelash development.

    SvaraRadera